Choroba, zdrowie i śmierć: Historia i prognoza złego stanu zdrowia

Dane dotyczące zachorowalności były trudne do dokładnego pomiaru. Chociaż w ciągu ostatnich 400 lat śmiertelność spadła w społeczeństwie zachodnim, tendencje w chorobie nie są tak wyraźne. Ponieważ ostre infekcje i inne choroby minionych epok uległy zmniejszeniu, inne choroby stały się bardziej powszechne. Postrzeganie choroby ma dużą zmienność społeczną, kulturową, regionalną i czasową. Ponieważ śmiertelność spadła, nastąpił wzrost zachorowalności. James Riley twierdzi, że zdrowie może spaść lub wzrosnąć niezależnie od śmiertelności. Na przykład, w miarę jak długowieczność wzrastała w ostatnich stuleciach, coraz więcej osób, które przeżyły w starszym wieku, doświadczyło więcej chorób. Dane Riley a opierają się w dużej mierze na europejskich funduszach chorobowych z XIX i początku XX wieku. Obejmuje to raczej wyselekcjonowaną populację, a epizody choroby zgłaszane funduszowi mogą być ograniczone ilością pieniędzy dostępnych dla członków i innymi czynnikami. Czasowe zmiany w postrzeganiu choroby mogą również wpływać na te dane. Riley zakłada, że wrażliwość na stres i percepcję choroby jest zwykle rozkładana w populacji, ale nie oferuje żadnej faktycznej podstawy dla tego twierdzenia. Projektując swoją analizę do teraźniejszości i do następnego wieku, Riley nie bierze pod uwagę potencjalnych skutków racjonowania opieki zdrowotnej i niekorzystnych sił społecznych (np. Nieodpowiednich warunków mieszkaniowych, bezrobocia i przemocy) na trendy zachorowalności.
Podczas gdy książka ta porusza kilka ważnych kwestii dotyczących czynników warunkujących zachorowalność i śmiertelność, jej niezręczny styl i nierównomierne źródła danych ograniczają jego wartość. Pomimo tych słabości książka może zainteresować epidemiologów i osoby zainteresowane społecznymi aspektami medycyny.
Daniel R. Neuspiel, MD, MPH
Albert Einstein College of Medicine, Bronx, NY 10467

[podobne: karambit fade allegro, rodnik hydroksylowy, hiperkineza ]