Leczenie niedokrwistości sierpowatokrwinkowej za pomocą hydroksymocznika i erytropoetyny

BIEŻĄCE zrozumienie molekularnej i komórkowej patogenezy choroby sierpowatej 2 3 4 doprowadziło do trzech niezależnych podejść do terapii: chemicznego hamowania polimeryzacji hemoglobiny S, redukcji wewnątrzkomórkowego stężenia hemoglobiny i farmakologicznego wzrostu produkcji hemoglobiny płodowej (hemoglobina F). Znajomość trójwymiarowej struktury polimeru S5 z hemoglobiną S ułatwiła projektowanie i rozwój związków, które reagują w określonych miejscach na hemoglobinie S, hamując w ten sposób tworzenie się lub wzrost polimerów (lub obu) .7 8 9 Niestety, nie dotychczasowe środki przeciw przeszukiwaniu mogą być uważane za bezpieczne i skuteczne. Ponieważ szybkość polimeryzacji jest tak znakomicie zależna od stężenia hemoglobiny S, każde leczenie, które obniża średnie stężenie hemoglobiny w krwinkach, ma uzasadnienie racjonalne. Najprostszym podejściem i jedynym, który został przetestowany w badaniach klinicznych, jest indukcja hiponatremii, która powoduje osmotyczny obrzęk czerwonych krwinek.11 Chociaż to leczenie wydaje się być skuteczne, gdy jest uważnie monitorowane, jest zbyt uciążliwe i ryzykowne. być dostosowanym do długoterminowej opieki ambulatoryjnej.12 Ponieważ hemoglobina F jest skutecznym inhibitorem polimeryzacji deoksyhemoglobiny S, 13 14 15 16 środków terapeutycznych zwiększających wytwarzanie hemoglobiny F powinno przynosić korzyści pacjentom z niedokrwistością sierpowatokrwinkową. Wykazano, że różne środki przeciwnowotworowe, w tym 5-azacytydyna, 17 18 19 20 cytarabina, 21, 22 i hydroksymocznik, 22 23 24 25 26 27 28 zwiększają produkcję hemoglobiny płodowej u naczelnych innych niż ludzie17, 21, 23, jak również ludzie.18 19 20, 22, 24 25 26 27 28 Najnowsze zainteresowanie skupiło się na hydroksymoczniku, ponieważ jest względnie nietoksyczny, jego działanie hamujące mielinę jest łatwo odwracalne i nie jest znane wywoływanie wtórnych nowotworów. Obecnie głównym zastosowaniem hydroksymocznika jest leczenie pacjentów z chorobami mieloproliferacyjnymi, u których wykazano, że indukują one umiarkowany wzrost poziomu hemoglobiny F. 29 Znacznie bardziej imponujący wzrost poziomu hemoglobiny F odnotowano u pacjentów z sierpowatą chorobą .24 25 26 27 28 W związku z obawami związanymi z długotrwałym stosowaniem jakiegokolwiek leku przeciwnowotworowego u pacjentów z wrodzonym zaburzeniem niezłośliwym, istnieje duże zainteresowanie określeniem bezpiecznych alternatyw dla zwiększania produkcji hemoglobiny F. Wykazano, że rekombinowana ludzka erytropoetyna jest niezwykle skuteczna i nadzwyczaj nietoksyczna w leczeniu niedokrwistości z przewlekłą chorobą nerek. 30 31 32 Istnieją wstępne dowody na to, że może stymulować wytwarzanie hemoglobiny F nie tylko u naczelnych nie będących ludźmi [33], ale także u pacjentów z niedokrwistością sierpowatokomórkową. 34 Ponieważ objawy kliniczne choroby sierpowatokrwinkowej są epizodyczne i w dużej mierze subiektywne, ocena nowych rodzajów terapii wymaga rygorystycznych obiektywnych pomiarów. Ostatnie doniesienia pokazują całkiem przekonująco, że hydroksymocznik zwiększa liczbę krwinek czerwonych zawierających hemoglobinę F (komórki F), odsetek hemoglobiny F, 26 27 28 i ilość hemoglobiny F na komórkę F.28 Jednakże, z wyjątkiem ostatnich badań dwóch pacjenci Balas i wsp., 35 prawie nie ma informacji o tym, czy to leczenie hamuje sierpy i przedłuża czas przeżycia czerwonych krwinek
[przypisy: ginekolog warszawa nfz, przytomny rozwój, prostalong complex ]