Rewolucja medyczna z XVII wieku ad

Z Kartezjuszem potwierdził dualizm duszy i ciała; z Newtonem, matematyczną koncepcją wszechświata. Człowiek dla niego był cudowną maszyną; umysł był oddzielony od materii i utożsamiany z racjonalnym myśleniem. Nic we wszechświecie , postulował Leibniz, jest nielogiczne lub irracjonalne . Pasja i wyobraźnia mają, według niego, korupcyjny wpływ. Rozsądny człowiek powinien być miarą wszystkich rzeczy. Racjonalna dusza jest duchem w maszynie. Stahl, pietysta pochodzący z religijnego punktu widzenia, odrzucił pojęcie maszyny i bronił przeciwstawnego poglądu. W końcu był nie tylko jansenistą, ale także Pascalowcem, a Pascal dokonał głębokiego oświadczenia, które przewidywało poetycko podstawy nowoczesnej psychiatrii dynamicznej: Serce ma powody, których rozum nie rozumie . W pewnym sensie prekursorem Freuda, Stahl rozwinął idee organizmu i nierozerwalnej unii umysłu i materii . Nie oddzielał duszy od ciała, lecz organizację życia (organizmu) od nieorganicznego. Dusza jest wcielona, a medycyna zajmuje się żywymi i nie jest podporządkowana chemii, anatomii, fizyce ani matematyce. Pasje i wyobrażenia są znacznie ważniejsze dla oceny stanu mężczyzny lub kobiety niż jakiekolwiek podejście czysto somatyczne, ponieważ są one silniejsze niż rozum, poruszają nas. Stahl zaobserwował niestabilność dynamiki odczuwania, myślenia i działania i stał się sceptyczny wobec modelu mechanicznego. Pietiści często stosowali zaskakująco aktualne konceptualne ramy odniesienia: życie, zmienność, indywidualizację i dynamikę wspólnoty, stworzenia (natury) i duchowego odrodzenia. Dusza i ciało rosną i zanikają w zgodzie ze sobą, gdy owoce dojrzewają, buduje się dom, używa się instrumentu. Dla Stahla filozofia mechaniczna reprezentowała nowy, odważny świat natury. Geyer-Kordesch posuwa się nawet do stwierdzenia, że gdyby nie apel polityczny nowej filozofii naukowej w porównaniu z entuzjazmem religijnym zwolenników idei Stahla, dzisiejsza medycyna mogła mieć inne teoretyczne sformułowanie .
Ostatni rozdział został napisany sceptycznym, ironicznym piórem autorstwa Andrew Wear, jednego z redaktorów. Pomijając 10 poprzednich rozdziałów, informuje nas, że tak naprawdę medycyna nie zmieniła się ani nie zmieniła bardzo niewiele w okresie objętym esejami. Nie było żadnej prawdziwej rewolucji. Podstawowa jedność implikowała brak zmiany w powszechnej praktyce medycznej: pragmatyczną potrzebę, aby wszyscy praktycy odnosili się do swoich pacjentów i przyciągali ich do handlu. Handel, mówi Wear, przekroczył teoretyczne i instytucjonalne różnice. W ostatecznej analizie medycyna jest praktyczna (jak w praktyce i ćwiczącym ). Podczas gdy wyznaczeni myśliciele poszli na nietoperze dla swoich zespołów doktorskich, bez końca dyskutując o problemach równoważnych z tym, ile aniołów może zatańczyć na czubku szpilki, klinicyści musieli codziennie odwiedzać swoich pacjentów, aby oferować doradztwo, poradnictwo, reasekurację, leczenie, i pocieszenie. Ktoś (zwykle pacjent) zapłacił za otrzymane usługi. Pacjent zażądał uwagi, środków zaradczych i złagodzenia objawów. Oczekiwano od lekarza, że pomoże pacjentowi i został oceniony i nagrodzony przez odpowiedź i wyniki pacjenta, a nie przez ezoteryczne hipotezy, błyskotliwe wykłady lub spiczaste debaty. Wydaje się, że jest to lekcja dla nas wszystkich, nawet dzisiaj.
RD Rumbaut, MD
PO Box 231, Sugar Land, TX 77487-0231

[przypisy: przytomny rozwój, peeling kawitacyjny allegro, lutezan omega 3 ]

Powiązane tematy z artykułem: lutezan omega 3 peeling kawitacyjny allegro przytomny rozwój