Rewolucja medyczna z XVII wieku

Czytając tę książkę, moja początkowa reakcja była podobna do reakcji dziecka wymagającego napisania raportu na temat obszernego podręcznika o królikach: Ta książka mówi mi więcej o królikach, niż powinienem wiedzieć. Byłoby jednak nieuczciwe stosowanie takiego niepoważnego porównania, ponieważ jest to znakomita, naukowa praca napisana przez 11 historyków z Niemiec, Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Tematem jest tak zwana rewolucja medyczna z XVII wieku (od 1630 do 1730), koncentrująca się na Anglii, z uwzględnieniem innych części Europy. Wydaje się, że nie ma natychmiastowej klinicznej użyteczności dla współczesnej medycyny. Choć może to być bardziej istotne dla historyków, filozofów, teologów i miłośników historii, niektórzy z nich są przecież również klinicystami. Niektóre rozdziały nie są łatwe do odczytania, wypełnione są imionami, miejscami, datami, opisami konfliktów, staroangielskimi cytatami i drobiazgowymi szczegółami. Na horyzoncie pojawiają się wysokie postaci – Newton, Descartes, Bacon, Harvey, Sydenham, Van Helmont i Stahl, w towarzystwie gromadki mniejszych postaci – a ich szeroki wpływ jest dyskutowany przekonywująco. Książka tworzy gigantyczne płótno profesjonalnych walk, intryg i plotek, z różnymi grupami i frakcjami zaangażowanymi w polemikę, podziały i wojny o ziemię. Ciężar religii, podzielony na wiele kłótni i natrętnych sekt, rzeczywiście dusił. Arminianie, purytanie, anglikanie, baptyści, kwakrzy, prezbiterianie, kalwiniści, katolicy, janseniści i eirenianie nieustannie się kłócili. Poza tym arystotelesowskie, platońskie, epikurejskie i augustiańskie szkoły myślenia różniły się głęboko. Zwolennicy hipokratycznej, galenowej i paracelsowskiej tradycji medycznej zaangażowanej w słowne bitwy. Mechanicy, jatrochemicy, witalści, wirtuozi-lekarze , entuzjaści religijni , rewolucjoniści naukowi i deiści lub naturalni zwolennicy starych i nowych teorii starli się dzień i noc.
Odkrycie krążenia krwi wprowadziło trwały rozdźwięk między grupami. Każde nowe odkrycie uznano za potencjalne zagrożenie dla niektórych teologii, monarchii, Chwalebnej Rewolucji lub odpowiednich interesów i przynależności politycznych Royal Society, College of Physicians, uniwersyteckich lekarzy, empirystów, chirurgów, aptekarzy lub kogoś innego. w dół linii.
Na podstawie tych esejów uczymy się fundamentalnej charakterystyki ludzkich zachowań – silnej tendencji do podchodzenia do nowej wiedzy ze sztywnością prokrustową i z góry przyjętymi koncepcjami, podejrzanie sprawdzając, czy rzeczywistość pasuje do naszych mentalnych planów. Chociaż teorie powinny oczywiście wywodzić się z rzeczywistości, a nie odwrotnie, nikt nie podejrzewałby tego, biorąc pod uwagę atmosferę XVII wieku. Potem tak powszechnie powtarzano absurdalne przekonanie, że odetchnęło z ulgą, aby uświadomić sobie, jak daleko bardziej wolna intelektualnie i obiektywna medycyna jest teraz.
W jednym z najciekawszych rozdziałów Johanna Geyer-Kordesch analizuje słynną debatę między Leibnisem i Stahlem, z nieoczekiwanymi rezultatami. W jego własnych oczach Leibniz reprezentował nowe myślenie naukowe, mechaniczną filozofię opartą na fizyce, matematyce, chemii i fizjologii włókien i płynów napędzanych mechanicznym modelem ruchu
[patrz też: klirens kreatyniny kalkulator, peeling kawitacyjny allegro, kwas gamma aminomasłowy ]

Powiązane tematy z artykułem: klirens kreatyniny kalkulator kwas gamma aminomasłowy peeling kawitacyjny allegro